Categorieën
Werkgeverschap

Welzijn van medewerkers

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Goed werkgeverschap

Goed werkgeverschap is een breed begrip. Steeds meer organisaties willen een stap nemen; goed werkgeverschap draagt namelijk bij aan gelukkige werknemers en daardoor ook aan het succes van de organisatie. U leest in verschillende blogs hoe u in 4 stappen op een snelle en gemakkelijke manier kunt bijdragen aan goed werkgeverschap. Deze week stap 3.

  1. Werkomgeving
  2. Stimuleren van gezondheid
  3. Welzijn van medewerkers
  4. Rapportage op gebied van HR

 

Stap 3: Welzijn van de medewerkers

Het begrip ‘welzijn’ wordt vaak in relatie met gezondheid gebruikt. Onder welzijn verstaan we de mate waarin een medewerker zich in zijn behoeften bevredigd voelt. Onze checklist bevat bij dit onderwerp o.a. vragen over de mate waarin u als werkgever – buiten de wettelijke regelingen – toestaat werk te combineren met de privé-situatie. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van mogelijkheden om thuis te werken. Basale, maar niet vanzelfsprekende, zaken zoals het bieden van opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden en het houden van functionerings- en/of beoordelingsgesprekken leveren in onze optiek ook een bijdrage aan het welzijn van de medewerker.

 

Thuiswerken?

Over thuiswerken is in de loop der jaren veel geschreven en het kent nog steeds vele voor- en tegenstanders. Of thuiswerken geschikt is hangt geheel af van de soort functie. Uit onderzoeken is gebleken dat, mede door het vertrouwen dat een bedrijf schenkt, thuiswerken o.a. resulteert in:

  • verhoogde inzet
  • meer werktevredenheid
  • hogere organisatiebetrokkenheid
  • minder verloop
  • lagere kosten

Alleen al het ontbreken van woon-werkverkeer op dagen dat thuis gewerkt wordt draagt bij aan het welzijn van de medewerker. Naast dat het dus bijdraagt aan het welzijn, vallen de reiskosten ook nog eens weg.

Als nadelen worden ervaren:

  • niet meer loskomen van werk, als werkplek en privé niet worden gescheiden
  • minder makkelijk contact met collega’s

Wanneer je collega’s blijft ‘ontmoeten’ bevorder je inspirerend contact en creativiteit. Er moeten om deze redenen duidelijke afspraken gemaakt worden over de onderlinge afstemming als team. Hoe vaak wil je elkaar ontmoeten en onder welke omstandigheden wordt er thuis gewerkt? Wat wel belangrijk is om te weten: de Arboregels voor thuiswerken, over bijvoorbeeld beeldscherm- en computerkwaliteit, zijn voor de werkgever hetzelfde als op kantoor.

 

Een goede werkgever zijn

Ook niet-materiële aspecten spelen een niet te onderschatten rol in het welzijn van de medewerker. Denk hierbij aan het bespreekbaar maken van problemen thuis, het tonen van oprechte interesse bij ziekteverzuim – los van hetgeen in de Arbowet is vastgelegd – of bij het overlijden van een dierbare. Zo’n gesprek of bezoek kan soms heftig zijn, maar kan voor beide partijen ook leiden tot inzicht en een nauwere band. De rol van de leidinggevende is hierin cruciaal. Om echt te kunnen weten wat er speelt op zakelijk en persoonlijk vlak bij een medewerker, zul je regelmatig een overleg in moeten plannen. Een werknemer wil gezien en gehoord worden.[/vc_column_text][vc_column_text padding_top=”20″ padding_right=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”20″ border_top=”1″ border_right=”1″ border_bottom=”1″ border_left=”1″ border_color=”#000000″ border_style=”solid” border_radius=”1″]Bij een bedrijf waar ik directielid was, hadden we een ongeschreven regel. Bij het overlijden van een dierbare van een collega -die ons daarover inlichtte-, zou er minimaal één directielid bij de uitvaartplechtigheid aanwezig zijn. Dit heeft in de loop der jaren geleid tot een hechte band met de medewerkers, mede door het delen van lief en leed.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”28px”][vc_column_text]Bent u benieuwd naar wat Gerard voor u kan betekenen? Neem dan contact op via gerard@castyconsult.nl of 06-50617286.[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row icon=”” divide_line=”” divide_line_width=”90″ divide_line_height=”1″ divide_line_color=”#ff655c” text=”Op de hoogte blijven van al het nieuws rondom MVO?” font_container=”tag:h2|text_align:center|color:%23303450″ use_theme_fonts=”yes” google_fonts=”font_family:Abril%20Fatface%3Aregular|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” css_animation=”” animation=”” animation_style=”fadeInUp” animation_duration=”0.8″ animation_delay=”0.4″ animation_offset=”95%” parallax=”” parallax_start=”transform:translateY(50px);” parallax_end=”transform:translateY(-50px);” custom_heading_letter_spacing=”” custom_heading_font_weight=”” font_italic=”” responsive_font_size=”” link=””][vc_column][vc_custom_heading text=”Op de hoogte blijven van al het nieuws rondom MVO?” font_container=”tag:h2|text_align:center|color:%23303450″ use_theme_fonts=”yes”][agni_button value=”Meld mij aan” url=”https://castyconsult.activehosted.com/f/2″ radius=”60px” choice=”accent” size=”lg” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row]