Categorieën
Bedrijfsvoering

Greenwashing kan niet meer

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Greenwashing is een term die een aantal jaren terug ontstond in een periode waarin met name merken van consumentenartikelen bepaalde kenmerken van hun producten groener deden voorkomen dan ze in werkelijkheid waren.

 

Schade verhullen

Eén van de definities van greenwashing is dan ook ‘het verhullen van de nadelige effecten van een product achter één enkele groene eigenschap’.

Neem bijvoorbeeld een T-shirt van biologisch katoen. Dat klinkt verantwoord, maar door het biologische van katoen te benadrukken, blijven de schadelijke effecten van het product verborgen. Immers: er is 8.000 liter water nodig voor het telen van één kilo katoen. Het label biologisch katoen wekt ten onrechte de indruk dat er sprake is van een verantwoord product.

 

Te pas en te onpas

Het nieuws dat iedere dag op ons afkomt heeft intussen ook iets van greenwashing. Het woord duurzaam wordt te pas en te onpas gebruikt. Ook communicatieafdelingen van bedrijven lijken continu bezig met het verspreiden van de boodschap hoe goed hun merk of bedrijf bezig is voor de maatschappij, het milieu of klimaat.

 

Social media

Afnemers en consumenten hebben toegang tot veel informatie.  Onder andere door de social media wordt greenwashing meer en meer doorzien en ook afgestraft. Greenwashing kan in deze tijd gewoon niet meer. Bij afnemers is er echter wel een verschil tussen attitude en gedrag. Een consument denkt óók aan zijn portemonnee. Een recent onderzoek wees bijvoorbeeld uit dat 55% van de consumenten duurzame kleding weliswaar belangrijk vindt, maar de prijs belangrijker.

 

Open en eerlijk

Advies van Casty Consult: door maatschappelijk verantwoord beleid te formuleren en eerlijk te communiceren over je product of dienst voorkom je de stempel ‘greenwasher’.

 

Casty Consult kan u daarbij op pragmatische wijze ondersteunen met een MVO Business Case. In korte tijd voeren we een nulmeting uit door middel van een questionnaire. Deze nulmeting resulteert in een rapportage. Hierin geven we aan op welke thema’s aanzienlijke verbetering mogelijk is door maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Welke behapbare maatregelen u kunt nemen. Welke kostenbesparing u kunt verwachten. En hoe u uw commerciële kansen vergroot.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”28px”][vc_column_text]Bent u benieuwd naar wat Gerard voor u kan betekenen? Neem dan contact op via gerard@castyconsult.nl of 06-50617286.[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_custom_heading text=”Op de hoogte blijven van al het nieuws rondom MVO?” font_container=”tag:h2|text_align:center|color:%23303450″ use_theme_fonts=”yes”][agni_button value=”Meld mij aan” url=”https://castyconsult.activehosted.com/f/2″ radius=”60px” choice=”accent” size=”lg” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row]

Één reactie op “Greenwashing kan niet meer”

Reacties zijn gesloten.