Categorieën
Bedrijfsvoering

5 aspecten die bepalen hoe gezond en toekomstbestendig jouw bedrijf is

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Bijna alle bedrijven zijn gericht op het maken van winst. Maar wanneer het maken van winst in harmonie is met het welzijn van je medewerkers en de impact op het milieu en de samenleving, dan ben je pas een toekomstbestendig en gezond bedrijf.  Deze stelling is heel algemeen. In deze blog geven we daarom toelichting aan de hand van 5 aspecten die in onze ogen bepalend zijn voor een toekomstbestendig en gezond bedrijf.

 

1. Goed werkgeverschap

Binnen je HR-beleid invulling geven aan het begrip goed werkgeverschap draagt in hoge mate bij aan het succes en de gezondheid van je bedrijf. Door bedrijfsvoering in een gezonde en prettige werkomgeving voelen medewerkers zich sterker verbonden met de organisatie. Focus je daarnaast op het bevorderen van vitaliteit, de inzetbaarheid en persoonlijke ontwikkeling van je medewerkers.  Medewerkers voelen zich hierdoor vaak creatiever, productiever, veerkrachtiger, stressbestendiger, gezonder en zijn minder vaak ziek. Je bent hierdoor een aantrekkelijke werkgever, tegen relatief lage kosten.

 

2. Impact op het milieu

Het is heel belangrijk om te weten wat jouw bedrijfsactiviteiten aanrichten. Of het nu gaat om een groothandel die importeert en exporteert of een zakelijke dienstverlener met huisvesting op een locatie, ieder bedrijf verbruikt energie, veroorzaakt Co2 uitstoot en heeft afval. Wanneer je informatie hebt over de hoeveelheden hiervan, kun je reductiedoelstellingen stellen en maatregelen nemen. Dit vergt waarschijnlijk investering, maar uiteindelijk krijg je een goede mogelijkheid om dit later terug te verdienen.

 

3. Impact op de samenleving

Probeer antwoord te krijgen op de volgende vragen: In welke mate dragen jouw inspanningen bij aan goede leefomstandigheden voor arbeiders van leveranciers in de landen waar je producten koopt? Wordt er maatschappelijk verantwoord ingekocht? Is dit tegen een eerlijke prijs en eerlijke voorwaarden? Worden er verbeteringen gestimuleerd? Wanneer dit niet voor jou van toepassing is en je dichter bij huis inkoopt, kun je je ook eens verdiepen in maatschappelijk betrokken ondernemen. In dit filmpje vertel ik hier meer over.

 

4. Transparantie

Transparantie is voor traditionele handelsbedrijven nog steeds een lastig onderwerp. Ze zeggen dat ze door de concurrentie zo vertrouwelijk mogelijk willen zijn over hun bronnen. Dit is echter lang niet altijd van toepassing. Wil je echt een gezond bedrijf zijn moet je open en eerlijk zijn over de keten waarin je opereert, met welke partijen je zaken doet en waar je je producten inkoopt.

 

5.  Integriteit

Stel jezelf de volgende vragen: Op welke wijze doe je zaken? Hoe communiceer je over je bedrijfsactiviteiten? Is er bijvoorbeeld sprake van eerlijke communicatie, of bevat jullie communicatie elementen van greenwashing? Wordt er gebruik gemaakt van belastingconstructies, die mogelijk wettelijk zijn toegestaan, maar waarbij afgevraagd kan worden of het moreel-ethisch juist is? Reputatieschade is zo geleden.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”28px”][vc_column_text]Wil je wel iets aan MVO doen maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan contact op via gerard@castyconsult.nl of 06-50617286.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]