Categorieën
Bedrijfsvoering

Ketentransparantie: één van de basisprincipes van MVO

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Ketenverantwoordelijkheid

Nog niet zo heel lang geleden werd er door handelsbedrijven steeds heel geheimzinnig gedaan over waar zij hun goederen lieten produceerden en inkochten. Ondanks dat consumenten en stakeholders steeds meer vragen naar transparante processen, zijn er nog tal van bedrijven die niet transparant communiceren over ketenverantwoordelijkheid.

Stel jezelf de vraag: ‘Kan transparante communicatie over de keten een positief effect hebben op onze marktpositie?’

Deze vraag is met name belangrijk wanneer je als bedrijf levert aan consumenten. Zo zal een consument het bijvoorbeeld positief opvatten als je als bedrijf bent aangesloten bij het Convenant Duurzame Kleding en Textiel. Wanneer er echter in de pers verschijnt dat concrete verbeteringen voor kledingarbeiders nog uitblijven en ketentransparantie nog weinig voorstelt, zal de consument weer in verwarring raken. Als je de consument duidelijk maakt welk kledingstuk waar is gemaakt en onder welke omstandigheden, zal dit de verkoopcijfers beïnvloeden. Eerlijk en helder communiceren als bedrijf is dus essentieel.

 

Communiceer je visie op MVO

Voor grotere bedrijven is er een EU-transparantierichtlijn. Hierin verplicht de EU bedrijven om openheid te geven over milieu en maatschappelijk beleid. Deze plicht geldt voor 120 Nederlandse bedrijven. Het zijn echter niet alleen de multinationals die open en duidelijk moeten rapporteren. Gelukkig zijn er ook voorbeelden van Nederlandse bedrijven die vanuit hun eigen visie al transparant communiceren.

De duurzaamheidsverslagen van retailers PLUS en Zeeman blinken volgens de jury van de Kristalprijs (een prijs van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat) uit op gebied van ketentransparantie. Zeeman maakt met het verslag, maar ook op hun website, op een heldere wijze inzichtelijk dat goed én goedkoop prima samengaan.

Wilt u ook méér transparant communiceren? Doe dit dan niet alleen in duurzaamheidsrapporten, maar ook via uw website.

 

Overtuig jouw koper

Daniel Goleman spreekt in zijn boek Groene intelligentie (2009) over radicale transparantie. Volgens hem betekent radicale transparantie: “Het nagaan van ieder substantieel effect van een artikel, van de fabricage tot het moment van weggooien – niet alleen de koolstofvoetafdruk en andere milieukosten, maar ook de biologische risico’s en de consequenties voor degenen die het gemaakt hebben – en die effecten aan de consument aanbieden op het moment dat ze voor een aankoopbeslissing staan.”

Hij noemt hierbij drie regels:

  1. Weet wat je teweegbrengt
  2. Stimuleer verbetering
  3. Deel wat je leert

Ook al komt dit boek uit 2009, tien jaar later zijn deze regels nog steeds zo toepasselijk.

 

Vergroot je commerciële kansen met MVO

Wilt u -met een concreet beleid- een bedrijf zijn dat maatschappelijk verantwoord onderneemt? Dan is maatschappelijk verantwoord inkopen en daar eerlijk en transparant over communiceren, één van de basisprincipes.

Wij kunnen u hierbij op pragmatische wijze ondersteunen met een MVO Business Case. In korte tijd wordt een nulmeting uitgevoerd door middel van een checklist. Deze nulmeting resulteert uiteindelijk in een rapportage. In deze rapportage wordt specifiek weergegeven bij welke thema’s verbetering mogelijk is doormiddel van maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Daarnaast zal duidelijk worden hoe deze maatregelen en verbeteringen zullen leiden tot kostenbesparing en vergroting van commerciële kansen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”28px”][vc_column_text]Bent u benieuwd naar wat Gerard voor u kan betekenen? Neem dan contact op via gerard@castyconsult.nl of 06-50617286.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row icon=”” divide_line=”” divide_line_width=”90″ divide_line_height=”1″ divide_line_color=”#ff655c” text=”Op de hoogte blijven van al het nieuws rondom MVO?” font_container=”tag:h2|text_align:center|color:%23303450″ use_theme_fonts=”yes” google_fonts=”font_family:Abril%20Fatface%3Aregular|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” css_animation=”” animation=”” animation_style=”fadeInUp” animation_duration=”0.8″ animation_delay=”0.4″ animation_offset=”95%” parallax=”” parallax_start=”transform:translateY(50px);” parallax_end=”transform:translateY(-50px);” custom_heading_letter_spacing=”” custom_heading_font_weight=”” font_italic=”” responsive_font_size=”” link=””][vc_column][vc_empty_space][vc_custom_heading text=”Op de hoogte blijven van al het nieuws rondom MVO?” font_container=”tag:h2|text_align:center|color:%23303450″ use_theme_fonts=”yes”][agni_button value=”Meld mij aan” url=”https://castyconsult.activehosted.com/f/2″ radius=”60px” choice=”accent” size=”lg” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row]