Categorieën
Bedrijfsvoering

Communiceer over MVO!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]In een vorige blog schreven we over het proces van greenwashing en hoe dit steeds meer doorzien wordt door de buitenwereld. De vorige week gepubliceerde Maatschappelijke Imago Monitor 2018* toont aan dat 37% van het Nederlandse publiek de goede bedoelingen van bedrijven wantrouwt!

Een stevige uitdaging voor bedrijven die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen. Het omgekeerde van greenwashing komt echter ook voor. Dat wil zeggen: bedrijven die goed doen voor hun personeel of voor de maatschappij, maar dit niet aan de grote klok hangen. Zoals dit voorbeeld uit de praktijk van Casty Consult:

Wij voerden een project uit bij een zakelijke dienstverlener waarbij maatschappelijk verantwoord en maatschappelijk betrokken ondernemen al in de genen zat. Zo waren er al diverse MVO-aspecten opgenomen in de bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld een verantwoord ingericht kantoor, dichtbij een tramhalte, gezamenlijke lunches voor het team, volop ruimte voor deeltijdwerk etc.

Met andere ogen kijken

Het bedrijf vroeg ons hoe zij hun MVO-overtuiging beter tot uitdrukking konden brengen. Na het invullen van de questionnaire en onze observaties was onze analyse dat ze dit met name door communicatie konden realiseren. De website was zeer zakelijk en bevatte geen enkele uiting over hun overtuiging. Aangezien de samenstelling van het team een van de belangrijkste factoren is voor het succes van hun businessconcept, lag daar de nadruk op ons advies:

  • Op hun website is nu te lezen hoe het team met elkaar en de klant omgaat.
  • In personeelsadvertenties communiceren ze nu wat ze bieden op maatschappelijk verantwoord gebied. Zo laten ze zien een aantrekkelijke werkgever te zijn voor degenen die zingeving laten meewegen bij hun werkgeverskeuze.

 

MVO ondernemen: start met de Business Case

Deze en andere cases tonen aan dat, afhankelijk van de bedrijfsgrootte, een uitgebreid duurzaamheidsverslag niet noodzakelijk is. U bereikt al snel betere resultaten met stakeholders door:

  • Belangrijkste feiten (en eventueel resultaten) van uw MVO-beleid op te nemen op de website
  • Eerlijk en transparant te communiceren over uw product of dienst

 

Casty Consult kan u op pragmatische wijze ondersteunen bij het formuleren van maatschappelijk verantwoord beleid. Wij doen dit met een MVO Business Case. In korte tijd voeren we een nulmeting uit door middel van een questionnaire. Deze nulmeting resulteert in een rapportage. Hierin geven we aan op welke thema’s aanzienlijke verbetering mogelijk is door maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Hoe u deze thema’s met behapbare maatregelen kunt aanpakken, en welke kostenbesparing en vergroting van commerciële kansen u hiermee kunt realiseren.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”28px”][vc_column_text]Bent u benieuwd naar wat Gerard voor u kan betekenen? Neem dan contact op via gerard@castyconsult.nl of 06-50617286.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]