Categorieën
Bedrijfsvoering

Van bezit naar gebruik is óók MVO

[vc_row][vc_column][vc_column_text]In het bedrijfsleven is het al langer gangbaar dat de aanbieder van een dienst of product een bedrag in rekening brengt op basis van gebruik. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van de koffiemachine, waarbij de hoeveelheid koppen koffie wordt afgerekend.

 

‘Product as a service’ – een voordeel voor people, planet én profit

Eerst werd er een koffiemachine neergezet en werd een bedrag gerekend voor de hoeveelheid geschonken koppen. In die situatie moest je zelf wel de koffie en toebehoren aanschaffen. Inmiddels zijn er meerdere vormen; met als ultieme vorm dat je als afnemer per kop betaalt en de dienstverlener de rest voor je regelt. Dit worden ook wel hybride concepten genoemd.

De ontwikkeling van businessmodellen die zich richten op ‘product as a service’ zien we op veel gebieden. Dat kunnen facilitaire zaken zijn, maar ook productiemiddelen.

Wat begon met de koffiemachine, kennen we nu ook als:

  • werken in de Cloud in plaats van via eigen servers
  • afnemen van bereikbaarheid, in plaats van een telefooncentrale aanschaffen
  • kantoorinrichting en verlichting als service, in plaats van zelf aanschaffen
  • afnemen van mobiliteit, in plaats van het bezit van eigen vervoersmiddelen (denk aan deelautoconcepten zoals Greenwheels en Car2Go)

 

MVO-beleid: van bezit naar gebruik

Deze nieuwe businessmodellen hebben een positieve impact op het milieu en de maatschappij en kunnen daarom worden opgenomen in een allesomvattend MVO-beleid. Producenten en aanbieders hebben er belang bij om betere producten te vervaardigen die langer meegaan en eenvoudiger te repareren of te demonteren zijn. Er ontstaat een vorm van circulaire en meer lokale economie. Hierdoor worden minder primaire grondstoffen onttrokken als in de lineaire economie, en wordt er over kortere afstanden getransporteerd.

De transformatie van bezit naar gebruik vinden wij een mooi onderwerp voor bedrijven die beleid ontwikkelen om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Bedrijven betalen voor gebruik in plaats van voor bezit. Flexibiliteit is hierbij misschien nog wel belangrijker dan het kosteneffect. Er ontstaat schaalbaarheid, in plaats van te veel of te weinig capaciteit in vergelijking met een investering. Er ontstaat een verschuiving vaste naar variabele kosten. Bij het onderzoek op welke wijze u met concreet beleid een MVO bedrijf kunt zijn, is het overwegen van ‘gebruik’ in plaats van ‘bezit’ zeker de moeite waard.

 

MVO ondernemen: start met de Business Case

Casty Consult kan u daarbij op pragmatische wijze ondersteunen met een MVO Business Case. In korte tijd voeren we een nulmeting uit door middel van een questionnaire. Deze nulmeting resulteert in een rapportage. Hierin geven we aan op welke thema’s aanzienlijke verbetering mogelijk is door maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Ook rapporteren we over hoe deze thema’s met behapbare maatregelen kunnen worden aangepakt, en welke kostenbesparing en vergroting van commerciële kansen u hiermee kunt realiseren.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”28px”][vc_column_text]Bent u benieuwd naar wat Gerard voor u kan betekenen? Neem dan contact op via gerard@castyconsult.nl of 06-50617286.[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_custom_heading text=”Op de hoogte blijven van al het nieuws rondom MVO?” font_container=”tag:h2|text_align:center|color:%23303450″ use_theme_fonts=”yes”][agni_button value=”Meld mij aan” url=”https://castyconsult.activehosted.com/f/2″ radius=”60px” choice=”accent” size=”lg” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row]