Categorieën
Bedrijfsvoering

Het belang stakeholders binnen uw MVO beleid

[vc_row][vc_column][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_column_text]

Verwachtingen van uw stakeholders

We hebben het vaak over stakeholders… maar wat of wie zijn dat eigenlijk? Welke verwachtingen hebben ze en wat betekenen ze voor het succes van uw bedrijf?

Kort gezegd: een stakeholder is een persoon of organisatie die van invloed is op uw bedrijfsbeleid of op de bedrijfsvoering. Ieder bedrijf heeft ermee te maken. En daarbij onderscheiden we interne en externe stakeholders. De wijze waarop u omgaat met de behoeften en belangen van al uw stakeholders, óók op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, bepaalt uiteindelijk het succes van uw onderneming.

 

Stakeholders benoemen

Om in te schatten wat uw stakeholders van u verlangen, is het belangrijk om de stakeholders van uw bedrijf eerst te benoemen. Dit kunnen vele interne en externe belanghebbenden zijn, die in meer of mindere mate invloed hebben. Een paar voorbeelden:[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_empty_space height=”20px”][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text]Interne stakeholders                

  • Werknemers
  • Aandeelhouder(s)
  • OR

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text]Externe stakeholders:

  • Klanten
  • Banken
  • Leveranciers
  • Overheid
  • Media

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_column_text]

Analyseren van uw stakeholders

Na het benoemen van uw stakeholders, kan een stakeholder-analyse worden gemaakt, waarbij de belangrijkste vragen zijn:

  • Wie heeft de meeste invloed op het beleid
  • Wie ondervindt de meeste invloed
  • Wie stelt welke eisen
  • Wie zijn de grootste supporters
  • Wie vormt de grootste uitdaging

De antwoorden op deze vragen leiden tot bewustwording en vormen de basis voor verdere planvorming.

 

Gezonder bedrijf door MVO

Door tegemoet te komen aan de verwachtingen van uw stakeholders, kunt u een letterlijk en figuurlijk een gezonder bedrijf worden. Maatschappelijk verantwoord ondernemen kan bij vele stakeholders een belangrijke verwachting zijn. Advies van Casty Consult: analyseer uw stakeholders, breng verwachtingen in kaart en ontwikkel concreet beleid om hieraan tegemoet te komen.

Casty Consult kan u daarbij op pragmatische wijze ondersteunen met een MVO Business Case. In korte tijd voeren we een nulmeting uit door middel van een questionnaire. Deze nulmeting resulteert in een rapportage. Hierin geven we aan op welke thema’s aanzienlijke verbetering mogelijk is door maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Welke behapbare maatregelen kunt u nemen en welke kostenbesparing en vergroting van commerciële kansen kunt u hiermee realiseren?

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”28px”][vc_column_text]Bent u benieuwd naar wat Gerard voor u kan betekenen? Neem dan contact op via gerard@castyconsult.nl of 06-50617286.[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_custom_heading text=”Op de hoogte blijven van al het nieuws rondom MVO?” font_container=”tag:h2|text_align:center|color:%23303450″ use_theme_fonts=”yes”][agni_button value=”Meld mij aan” url=”https://castyconsult.activehosted.com/f/2″ radius=”60px” choice=”accent” size=”lg” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row]